PS. Petru Gherghel : Scrisoare pastorală pentru sfânta Înviere
" Când voi fi ridicat de la pământ, îi voi atrage pe toţi la mine " - In. 12,32 .
Misterul pascal, pe care îl retrăim an de an,
reprezintă de fapt glorificarea Domnului nostru Isus Cristos şi drumul
pe care l-a ales ca să ne aducă mântuirea. El se oferă şi se jertfeşte
pentru ca şi noi, urmându-l, să ne bucurăm de aceeaşi înălţare şi
glorificare.
Invitaţia lui este clară: "Cine nu-şi ia crucea şi nu mă urmează, nu este vrednic de mine" (Mt 10,38); "Dacă cineva vrea să vină după mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să mă urmeze" (Mc 8,34); "Cine nu-şi poartă crucea şi nu vine după mine, nu poate fi ucenicul meu" (Lc 14,27).
Numai cine se înscrie pe acest drum de dăruire şi
de jertfă, pe o asemenea cale a crucii şi a iubirii, numai acela poate
să ajungă cu el în glorie, să se bucure de lumina pe care vrea să ne-o
dăruiască Cristos. "Eu sunt lumina lumii, ne asigură el, iar cine mă
urmează nu umblă în întuneric, ci va avea lumina vieţii" (In 8,12).
Misterul crucii şi al morţii
În iubirea sa infinită, Isus, venind pe pământ, a
împlinit un proiect pe care doar Dumnezeu putea să-l conceapă şi să-l
realizeze. Un drum străin de orice gândire omenească, o cale care urma
să fie argumentul cel mai puternic al iubirii divine, îmbrăţişarea
crucii, drumul jertfei şi al Calvarului, drumul umilinţei şi al
înfrângerii în ochii lumii, drumul morţii care apoi să se întoarcă în
drumul glorificării şi al înălţării.
Punctul central al misterului pascal este crucea şi învierea, moartea şi înălţarea, umilirea şi glorificarea.
Pentru acest moment s-a pregătit şi s-a îndreptat pe tot parcursul
vieţii sale pe pământ, pe care a coborât ca să se ofere, pentru ca omul,
subjugat şi stăpânit de păcat, să fie eliberat şi înălţat la gloria
pentru care a fost creat.
Când voi fi înălţat de la pământ, când voi fi ridicat pe cruce, îi voi atrage pe toţi şi pe toate la mine (cf. In
12,32). Cine s-ar fi gândit vreodată la un asemenea plan? Cine a mai
ales să se umilească cum a făcut-o el? Numai Dumnezeu cel bogat în
milostivire şi plin de iubire.
Apostolul neamurilor, prezentând acest adevăr şi
mister dumnezeiesc, avea să declare credincioşilor din Filipi, în una
dintre cele mai impresionante pagini de preamărire a înţelepciunii şi
bunătăţii divine: "El, fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un
beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat (s-a golit)
pe sine, luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar după
felul lui de a fi, a fost socotit om. S-a umilit pe sine făcându-se
ascultător până la moarte şi încă moartea pe cruce" (Fil 2,6-8).
Aceasta e realitatea. A coborât pe pământ, s-a
făcut asemenea oamenilor, s-a dăruit cu totul şi a lăsat să fie
răstignit pe cruce, să fie înălţat pe acest tron, ca de acolo să strige
către Tatăl: "Tată, iartă-i, că nu ştiu ce fac! S-a săvârşit! În mâinile
tale încredinţez sufletul meu!" (cf. Lc 23, 33-44).
Aşadar, în centrul misterului pascal al mântuirii stă crucea,
iar pe cruce însuşi Fiul lui Dumnezeu, ridicat de la pământ, ca să-i
atragă pe toţi la sine, ca să-i poarte pe toţi, prin înviere, la
glorificare şi la fericire veşnică.
Impresionant! Un centurion, un soldat roman,
văzând cele ce s-au petrecut pe Calvar, şi privind spre cel răstignit, a
ajuns să declare împreună cu ceilalţi soldaţi: "Cu adevărat acesta era
Fiul lui Dumnezeu" (Mt 27,54); "Cu adevărat omul acesta era drept" (Lc 23,47).
Cel drept a fost înălţat pe cruce, Dumnezeu a
îmbrăcat firea omului, s-a făcut asemenea oamenilor, devenind astfel
Fiul Omului, el fiind Fiul lui Dumnezeu, ca să-i atragă pe toţi la el şi
să-i împace cu Tatăl.
Acum are loc ora glorificării, ora răscumpărării;
pe Calvar şi pe cruce se desăvârşeşte împăcarea omului cu Dumnezeu, ora
glorificării sale şi a celor ce cred în el.
Misterul învierii şi al glorificării lui Cristos
Când voi fi ridicat de la pământ, când voi ieşi biruitor din mormânt, atunci îi voi atrage şi-i voi aduna pe toţi la mine.
Acesta este momentul victoriei, pecetluirea sacrificiului şi a iubirii - Învierea.
Acum a fost confirmat cuvântul său: Când voi fi ridicat de la pământ,
când voi urca pe cruce, voi birui, voi învinge. O biruinţă iscălită cu
sângele său, o iubire întărită prin biruinţa morţii, o victorie
definitivă. Acesta e misterul mântuirii veşnice, misterul învierii
fericite.
La acest moment al dăruirii şi al glorificării
sale făcea referinţă Isus când i-a întâmpinat pe grecii sosiţi la templu
pentru sărbătoare, care doreau să-l vadă. "A venit ceasul ca Fiul
Omului să fie glorificat. Adevăr vă spun: dacă bobul de grâu, care cade
în pământ nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult" (In 12,23-24). Pentru a aduce rod e nevoie de jertfă, căci numai jertfa şi moartea garantează viaţa, învierea şi glorificarea.
În imnul cristologic, pe care apostolul
neamurilor l-a transmis credincioşilor din Filipi, găsim concluzia
divină, aş zice, urmarea normală a umilirii şi morţii lui Isus, cu care
Tatăl l-a onorat pe Fiul său ascultător până la moarte: "Pentru aceasta
şi Dumnezeu l-a înălţat şi i-a dăruit un nume, care este mai presus de
orice alt nume, pentru ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul:
al celor din ceruri, al celor de pe pământ şi al celor dedesubt, şi
orice limbă să dea mărturie că Isus Cristos este Domn, spre mărirea lui
Dumnezeu Tatăl" (Fil 2,9-11). Este răsplata divină pentru
ascultarea şi iubirea Fiului său, este de fapt adevărata sa glorificare.
Este învierea glorioasă a lui Isus, înviere şi înălţare promisă tuturor
celor care îl vor urma pe calea crucii şi care vor crede în numele lui.
Misterul bucuriei credinţei noastre
Sfinţiile voastre, dragi şi iubiţi credincioşi,
"Noi am cunoscut şi am crezut în iubirea pe care Dumnezeu o are faţă de noi" (1In 4,16),
aşa se adresa Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, acum papă emerit,
tuturor creştinilor şi tuturor oamenilor de bunăvoinţă, în mesajul său
pentru Postul Mare, pe care am avut fericita ocazie să-l trăim,
arătându-ne că acest timp "este o ocazie preţioasă pentru a
medita asupra raportului dintre credinţă şi caritate: dintre credinţa în
Dumnezeu, în Dumnezeul lui Isus Cristos, şi iubire, care este rod al
acţiunii Duhului Sfânt şi ne conduce pe un drum de dăruire faţă de
Dumnezeu şi faţă de ceilalţi". Pe drept cuvânt, el ne-a ajutat, încă o
dată, să pătrundem în marele mister al iubirii divine, căci "credinţa
ni-l arată pe Dumnezeul care l-a dat pe Fiul său pentru noi şi trezeşte
astfel în noi certitudinea victorioasă că acest fapt e adevărat:
Dumnezeu este iubire!... Credinţa care devine conştientă de iubirea lui
Dumnezeu, ce se revelează în inima străpunsă a lui Isus pe cruce,
trezeşte la rândul său iubirea. Ea este lumina - în realitate singura -
care luminează mereu din nou o lume aflată în întuneric şi care ne dă
curajul de a trăi şi de a acţiona". Toate acestea ne fac să înţelegem că
principala atitudine distinctivă a creştinilor este tocmai "iubirea
bazată pe credinţă şi plăsmuită de ea" (DCE, 7).
Cine se lasă luminat de credinţă înţelege, cu
adevărat, misterul jertfei pe care a ales-o Isus Cristos, îmbrăţişând
crucea. Credinţa este singura în stare să-l facă pe om să se bucure de
victorie şi să ajungă împreună cu Cristos la măreaţa sa glorificare.
Retrăind, în acest binecuvântat An al Credinţei
şi al Familiei, cu vie credinţă şi reînnoită însufleţire, misterul
dăruirii, al morţii şi al învierii sale glorioase, împreună cu întreaga
Biserică locală, cu întreaga familie creştină, alături şi împreună cu
păstorul cel nou al Bisericii noastre, papa Francisc, pentru care ne-am
rugat, ca Dumnezeu să-l aleagă şi să-l aşeze în fruntea Bisericii, şi
pentru care nu vom înceta să ne rugăm ca el să ne întărească în
credinţă, proclamăm, acum de sărbătoarea sărbătorilor, sfânta Înviere,
cu un nou entuziasm şi cu o nouă speranţă de înviere, bucuria credinţei
noastre, spunând:
Moartea ta o vestim , Doamne ,
şi învierea ta o mărturisim
până când vei veni în slavă !
şi învierea ta o mărturisim
până când vei veni în slavă !
Petru Gherghel ,
episcop de Iaşi .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu